Samfundsfag/historie – gruppe C – marts 2014

Flicka- pojke, dreng- pige

Hvordan ser det ud med kønsrollerne i henholdsvis Danmark og Sverige, er kønsrollerne de samme på tværs af grænserne, eller er der forskel?

Af Peter Vibov, lærer på Absalons Skole (DK)

Det har en 6.klasse på Absalons Skole i Danmark og en 6. klasse på Glasbergsskolan i Sverige forsøgt at finde ud af.

Gennem GNU projektet har de to klasser arbejdet med kønsroller. Både kønsroller i historisk perspektiv, kønsroller i skolen, i fritiden, indenfor sportsverdenen og mediers syn på kønsroller.

En af de ting, der blev kigget på, var hvordan drenge og piger er afbilledet i legetøjskataloger. Der er i de sidste 10 år sket meget med fremstillingen af kønsroller i de traditionelle julelegetøjskataloger fra de store legetøjsfirmaer.

»Det var ret sjovt at se, hvordan drenge støvsuger og piger leger med biler og våben. Det er jo lidt omvendt, end hvad man er vant til. Vi fandt ud af, at det var en 6. klasse i Sverige, der for nogle år siden var med til at sætte gang i debatten, da de meldte legetøjsfirmaerne til reklameombudsmanden for at fastholde de gamle kønsroller, så måske er de en anelse længere fremme, end vi er«, forklarer en af de danske elever.

Et andet område, der blev undersøgt nærmere, var hvorfor der ikke er mulighed for at vælge lige mellem kønnene i computer- og konsolspil. Det undrede eksempelvis nogle, at man ikke kan være et pigehold i det populære fodboldspil FIFA.

»Vi försökte att kontaka EA sports, företaget bakom FIFA. Vi ville ta reda på varför dom inte hade med några tjej/damlag på sitt spel. Vi fick inte reda på det, eftersom det inte var möjligt att ta kontakt med dom. Vi har kommit fram till, att man bara kan vara killar i sportspelet FIFA, för att EA sports tycker att killar är bättre på fotboll en tjejer«, lyder det fra en gruppe svenske elever.

I skolen er der også forskel på, hvordan kønnene bliver behandlet. Selvom forskellen nok ikke er så tydelig, som den har været tidligere, er der bred nordisk enighed om, at der stadig er lidt forskel på kønnene. På spørgsmålet vedrørende om der er forskel på den måde, drenge og piger bliver behandlet på i skolen, lyder det således fra Lovisa: »Ja, det tycker jag. Jag tycker att lärarna säger till mycket snällare till tjejerna. Dom känns mycket hårda mot killarna.«

Det kan Cecilie i Danmark tilslutte sig: »Altså, jeg synes, lærerne behandler os meget ens, men man kan godt hører, at der måske bliver talt lidt hårdere til drengene nogle gange. Men det er måske også fordi, at det tit er dem, der forstyrrer.«

Der blev kigget på og talt om mange flere aspekter angående kønsroller og ligestilling og forholdene i de to lande, og det var rigtig givtigt, at have nogle på den anden side af broen til at forklare, hvordan tingene så ud der, og få en diskussion omkring emnet.

»Selvfølgelig var der lidt forskelle, men i sidste ende er vi jo meget ens, og vores lande ligner hinanden meget, det havde været mere tydeligt, hvis det for eksempel var et arabisk land, vi havde samarbejdet med«, lyder det afslutningsvis fra en af de danske elever.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s